Sange i tiden – sange til tiden

Grænsekorenes forårsstævne

19. marts 2022 kl. 10.00-15.30

BHJ salen, Ahlmannparken, Ahlefeldsvej 4, 6300 Gråsten

TILMELDING HER

4 sønderjyske dirigenter for kor rundtom i grænselandet, tager hver især med afsæt i temaet ” Sange i tiden – Sange til tiden” fat på både rytmiske og klassiske korsange for tre og fire stemmer.

Formålet med stævnet er at afspejle den mangfoldighed de fire forskellige dirigenter bidrager med under indstuderingen af deres korsange. Stævnet afsluttes med en åben prøve.

Vi har altid haft lyst til at kigge hinanden over skulderen og besøge hinandens korværksteder. For hvordan gør de andre, hvordan er de andre kors dirigenter?  Hvad synger de? Ved at invitere 4 kordirigenter fra vores lokalområde, får vi nu chancen. De 4 skal med temaet Sange i tiden-sange til tiden introducere os for deres valg og indstudere sangen sammen med de mange sangere på deres måde.

Målgruppe Medlemmer af Grænsekorene og Danske Folkekor. Andre korsangere kan også deltage.

Instruktører

Bettina Helleman Munch er uddannet operasanger og dramalærer på Vestjysk Musikkonservatorium. Derudover har Bettina diplomeksamen fra Hochschule für Musik und Theater i Hamburg. Studierne er suppleret med en lang række masterclasses med internationalt anerkendte operasangere. Fra 2002 – 2006 var Bettina sanglærer på Risen Musickschule, Hamburg.​I dag underviser Bettina sangelever på Kolding og Aabenraa Musikskoler samt Sønderjysk pigekors yngste piger i solosang og fungerer desuden som sangpædagog ved Det Sønderjyske Sangcenters sangprojekter, herunder den nationale efteruddannelse for folkeskolelærere “Sang-bevægelse-læring”.

Bettina er dirigent for Broager Egnskor og Jordrup Sangkor.

Ramunas Styra, er fra Litauen og er uddannet på musikkonservatoriet der. Han er organist i Jels Kirke, hvor han også leder Jels kirkekor. Medlem af Danske Folkekors musikudvalg.

Siden 2017 har Ramuinas Styra været dirigent for Rødding Egnskor.

Aksel Krogslund Olesen, musiklærer på Løgumkloster Højskole. Han arbejder nu som organist, korleder, foredragsholder, guide i musikrejser og meget mere. Ved siden af alt dette har han fundet tid til at komponere og har bl.a. skrevet melodier til sange og salmer af Lisbeth Smedegaard Andersen, Sten Kaalø, Inge Hertz Aarestrup og andre.

Aksel er dirigent for Midtlandskoret, Toftlund.

Sebastian Clasen, stammer fra Ratzeburg, hvor faderen var organist. Fik sin musikalske grunduddannelse i Tyskland med ansættelser som organist i Haus Dittmarsken og Johna Kapelle i Neumünster. Flyttede herefter til Danmark til en ansættelse som organist i Ketting Kirke. Har fået kirkemusiker uddannelse i Løgumkloster og efterfølgende uddannelse i kordirektion samme sted hos Søren Birch. Er nu ansat som organist ved Egen Kirke.

Sebastian er dirigent for Midtalskoret, Sydalskoret. og Ulkebølkoret

Deltagergebyr for medlemmer af Grænsekorene og Danske Folkekor er kr. 130,-
Deltagergebyret indbetales til konto 9797-000625752

Deltagergebyret er inkl. en frokostsandwich.
Egen madpakke må ikke indtages på lokaliteten.
Drikkevarer kan købes.

Frist for tilmelding 28. februar 2022